RSS به قولی سرنام REALLY SIMPLE SYNDICATION و به قول کمی حرفهایترها سرنام RDF SITE SUMMARY است. ولی RSS سرنام هر چه باشد، پدیدهای است که امکان جمعآوری اطلاعات و اخبار را از سایتهای مختلف فراهم میکند بدون این که مجبور باشید از این سایت به آن سایت سر بزنید. ویژگی RSS هم مثل بقیه تکنولوژیهای خوب، در سادگی آن است :یک فرمت سریع و استاندارد، شبیه همان بولتنهای خبری است منتها به شکل الکترونیک. امروزه اکثر سایتهای وب مهم به این بولتنها مجهز هستند، از وبلاگهای شخصی گرفته تا سایتهای خبرگزاریهای بزرگ دنیا. برای گرفتن این بولتنها کافی است نرمافزار مناسب این کار را در اختیار داشته باشید و بولتن مورد نظر را مشترک شوید. شاید فکر کنید خواندن خبرها که کاری ندارد، به صفحه اصلی سایت میرویم و خبرها را میخوانیم. اما حالتی را در نظر بگیرید که بخواهید 50 سایت مختلف را ببینید و تازه معلوم نیست این سایتها اصلاً خبر جدیدی داشته باشند یا نه. با RSS نیازی نیست به 50 تا سایت سر بزنید. کامپیوتر شما به طور خودکار و با زمانبندی مشخص با این سایتها تماس میگیرد و جدیدترین خبرها و اطلاعات را دانلود میکند. بنابراین، فقط از یک پنجره میتوانید تمام اتفاقات روز را مشاهده کنید. بدین ترتیب هم در وقتتان صرفهجویی کردهاید، و هم در این همه اطلاعات اضافی که در وب وجود دارد گرفتار نشدهاید.
RSS به دو شکل ایفای نقش میکند: وقتی که خودتان اطلاعاتی دارید که میخواهید منتشر کنید و در اختیار دیگران قرار دهید، کار <نشر> یا SYNDICATION را انجام میدهد و زمانی که بخواهید اطلاعاتی را به دست آورده و مورد استفاده قرار دهید، کار <گردآوری> یا AGGREGATION را برعهده میگیرد. ابتدا به نقش گردآوری RSS میپردازیم و بعد توضیح میدهیم که چگونه بولتنی خبری درست کنید که دیگران بتوانند بخوانند.هیچکس نیاز ندارد هر روز تمام خبرهای دنیا را بخواند، بلکه هر کسی بسته به علاقه، شغل، یا وظیفهای که دارد فقط بعضی از خبرها را میخواند. برای این منظور به یک ابزار گردآوری احتیاج داریم که بتواند به طور خودکار به سراغ سایتهایی برود که به اشتراک آنها درآمدهایم.ابزارهای گردآوری در بازار و اینترنت فراوان یافت میشود، هم رایگان و هم غیررایگان، هم مستقل و هم الحاقی (از جمله NEWSGATOR که برای 2003OUTLOOK طراحی شده است). یکی از این برنامههاFEEDDEMON نام دارد. این برنامه، یکی از ابزارهای گردآوری اخبار است که به صورت مستقل کار میکند و غیررایگان است.
درست است که ماFEEDDEMON را خیلی دوست داریم، ولی برنامههای دیگری هم وجود دارند :
SHARPREADER :این برنامه رایگان است و ظاهری شبیه به OUTLOOK EXPRESS دارد. به راحتی میتوان با آن در اینترنت گشت زد، یعنی به عنوان مرورگر نیز قابل استفاده است. WWW.SHARPREADER.COM
NEWSGATOR :برنامهای الحاقی که داخل MICROSOFT OUTLOOK مینشیند و امکان مشاهده نامهها و خبرهای پستشده را به طور همزمان برای شما فراهم میسازد. WWW.NEWSGATOR.COM
BLOGLINES :روی وب کار میکند. پس بنابراین رابط کاربری آن خیلی آزاردهنده است. ولی خوبی آن این است که از هر کجای دنیا و با هر کامپیوتری میتوانید به خبرهای خود دست پیدا کنید. WWW.BLOGLINES.COM
خیلی بد میشد اگر مجبور بودیم بعد از خواندن تمام یک خبر تازه متوجه بشویم که به آن خبر علاقه داشتهایم یا نه. بسیاری از سایتها چکیده خبرها را در بولتنهای RSS قرار میدهند و بسیاری دیگر عکسها و تصاویر را حذف میکنند و یک سری از سایتها، خلاصه خبرها را با جملهبندی متفاوتی روی RSS میگذارند. خوبی این خلاصهها این است که مستقیم به سراغ همان خبری میروید که علاقه دارید بدانید، نه این که ابتدا به صفحه شروع سایت بروید و از آنجا تازه نگاه کنید ببینید خبر جدیدی وجود دارد یا نه. اگر قابلیت RSS فقط در همین یک مورد بود، باز هم بینهایت به درد میخورد (در واقع بسیاری از مردم فقط به دنبال همین یک چیز هستند). ولی قابلیتهای RSS فراتر از این چیزها است. از آنجا که برنامه گردآوری خبر به تمام اطلاعات دسترسی دارد، این امکان فراهم است که در میان آنها جستجو کرده و آن چه را شما خواستهاید برایتان بیاورد. سایتهای چونFEEDSTER.COM امکاناتی دارند شبیه به GOOGLE که در میان سایتهای موردحمایت خود به جستجو میپردازند. با این تفاوت که به طور خودکار در فواصل زمانی مشخص جستجو را تکرار کرده و تازهترین اطلاعات را در اختیار شما میگذارند.
خیلیها وسوسه میشوند که درباره هر چیزی و هر کسی خبر جمع کنند، اما این کار زیاد هم خوب نیست،چون آخرش چیزی نمیماند جز یک عالم خبر و حرف و حدیث. تا بیایید تمام خبرها و اطلاعات رسیده را بخوانید، موقع بروز شدن میشود و روز از نو و روزی از نو. دوباره باید خبرهای جدید را بخوانید. به جای جمع کردن همه نوع خبر، فقط در سایتهایی مشترک بشوید که اطلاعات ارزشمند و قابل توجهی دارند و به تدریج سایتهای کماستفاده را از فهرست خود پاک کنید. برای تفکیک و دستهبندی اطلاعات، از هر ابزاری که برنامه در اختیارتان گذاشته استفاده کنید. حتی شاید بهتر باشد سایتهای کم اهمیتتر را در یک دسته جمع کنید تا همچنان قابل جستجو باشند، ولی هر دفعه که برنامه را اجرا میکنید بیجهت حجمی از اطلاعات را به کامپیوترتان سرازیر نکنند. برای این منظور، ابزار جستجو بهترین یار شما خواهد بود. در این راستا، سرویس اینترنتی BLOGLINES خیلی خوب است. با این سرویس میتوانید با اطمینان کامل به دنبال (مثلاً) آخرین خبرها درباره دادگاه مایکروسافت بگردید، بدون این که میان هزاران خبر رنگارنگ سردرگم شوید
برای یافتن و خواندن بولتنها دو روش عمده وجود دارد. روش اول که بسیار بدیهی به نظر میرسد این است که به سراغ سایت مورد نظر رفته و به دنبال قسمت بولتن خبری آن سایت بگردید. رایجترین راه برای نشان دادن این بولتنها، نمایش دکمه نارنجی رنگ کوچکی است که عبارت XML روی آن نوشته شده، ولی بعضی سایتها هم مستقیماً یک لینک متنی (غالباً با نوشتهای به صورت RDF یا (ATOM را برای این منظور نمایش میدهند. در برنامهFEEDDEMON و بسیاری دیگر از برنامههای غیررایگان گردآوری خبر، وقتی URL صفحه اصلی سایت را به برنامه میدهیم، خودشان قسمت بولتن را پیدا و به فهرست اضافه میکنند.در هر برنامهای، اضافه کردن بولتن به فهرست بولتنهایی که برای خود تهیه کردهاید به شیوه متفاوتی انجام میشود. بعضی برنامهها، از جمله NEWSGATOR ، به طور خودکار به منوی محتوایی اینترنت اکسپلورر (منویی که با کلیکِ راست ظاهر میشود) اضافه میشوند. بعضی دیگر، از کاربر میخواهند که خودش لینک را انتخاب کند و به صحنه بیاورد. در این برنامهها کافی است روی لینک مربوطه کلیکِ راست کرده و با انتخابSHORTCUT ، گزینه NEW FEEDS را باز کنید. درFEEDDEMON ، این قسمت در منوی FILE گزینه NEW آمده است. با انتخاب گزینه I WILL ADD THE URL OF THIS NEWSFEED آدرس مربوطه را در کادر مقابل بنویسید یا بچسبانید. بعد از تعیین نام برای این بولتن جدید، روی دکمههای OK کلیک کنید تا به صفحه اصلی برنامه برگردید.تنها موردی که باید دقت داشته باشید این است که ببینید سایتی که مشترک آن شدهاید محدودیتی در تعداد دفعات دسترسی به خبرها گذاشته است یا نه. به عنوان نمونه، SLASHDOT نمیگذارد بیشتر از حد معینی در هر ساعت به خبرهایش دسترسی پیدا کنید.
اگر بخواهید در سایت وب خود قابلیت RSS را بگنجانید، هیچ نیازی به سرور آنچنانی یا نرمافزارهای گرانقیمت ندارید. تقریباً تمام ابزارهای وبلاگسازی و مدیریت محتوا میتوانند بدون هیچ زحمتی برای شما RSS تولید کنند. هر وقت اطلاعات جدیدی را به سایت خود پست کنید، بولتن شما به طور خودکار در یک فایل جداگانه بروز خواهد شد.
برای اینکه اولین تجربه استفاده از RSS یک وبلاگ را داشته باشید ما شما را قدم به قدم راهنمایی میکنیم تا شما هم به جمع استفاده کنندگان RSS بپیوندید . در این آموزش ما از یک RSS READER آنلاین استفاده خواهیم کرد .
1- در این مرحله شما نیاز به یک اکانت جیمیل دارید تا بتوانید از GOOGLE READER استفاده کنید . بهصفحه اصلی گوگل بروید و SIGN IN کنید تا گوگل ، شما را شناسایی کند . حالا به آدرسHTTP://WWW.GOOGLE.COM/READER بروید تا وارد صفحه RSS READER گوگل شوید .
2- RSS هر وبلاگ با نمایش یک لینک در وبلاگ نشان داده شده است . به یک وبلاگ بروید و لینک RSS آن را با کلیک راست COPY کنید . بطور مثال من RSS یک وبلاگ نمونه را با آدرسHTTP://GLIMCHE.PERSIANBLOG.COM/RSS.XML کپی کردم .
3- حالا در صفحه GOOGLE READER ، در قسمت آدرس RSS را در جعبه جستجوی بالای صفحه واردکنید و ENTER را بزنید . گوگل با استفاده از لینک معرفی شده ، آخرین پستهای سایت مذکور را به شما نمایش میدهد. برای اینکه این RSS به مجموعه RSS های شما اضافه شود دکمهSUBSCRIBEرا فشار دهید .
شما یک RSS را با موفقیت به GOOGLE READER خود اضافه کردید . برای سایر سایت ها نیز میتوانید عمل فوق را تکرار کنید.
برای حذف کردن یک RSS از لیست RSS های خود در GOOGLE READER دکمه EDIT SUBSCRIBTIONS را در بالای صفحه فشار دهید . لیستی از RSS های شما در کادر بالای صفحه به نمایش در خواهد آمد . روی RSS مورد نظر کلیک کنید و دکمه UNSUBSCRIBE را فشاردهید تا این لینک از RSS های شما حذف گردد.
8- استفاده از گروههای خبری:
فراموش نکنید که همه مطالب گروههای خبری و انجمن ها(FORUMS) در موتورهای جستجو ثبت میشوند. شرکت در مباحث این گروهها کمک زیادی به معرفی سایت شما به موتورهای جستجو خواهد کرد. در ضمن بخاطر داشته باشید که این مطالب برای مدتهای زیادی در این گروها باقی خواهند ماند.
یکی از بهترین روشهای بازاریابی ( حتی بصورت سنتی آن) استفاده از تکنیک توصیه دوستان است. اگر شما در سایتتان به ارائه سرویسهای رایگان بپردازید، بازدیدکنندگان شما، توصیه سایت شما را به دوستانشان خواهند کرد. اینکار باعث افزایش کیلک بر روی سایت شما خواهد شد. بسیاری از افراد سایت شما را برای سرویسی که ارائه کرده است در سایتهای مختلف معرفی خواهند کرد. خب این یعنی کمک به افزایش رتبه سایتتان .
هنوز مطالبی که در وبلاگ سایتها نوشته میشود از اهمیت زیادی برخوردار هستند. علاوه بر اینکه این مطالب میتواند در ایجاد ارتباط بهتر با مشتری موثر باشد، تاثیر مثبتی در افزایش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو خواهد داشت. سعی کنید از اسامی مناسب برای وبلاگ سایت و همچنین شاخهای که این وبلاگ درآن قرار دارد استفاده نمائید.
موتورهای جست و جو صفحات شما را از بالا به پائین جست و جو می کنند برای همین است که عنوان صفحات، توضیحات و کلمات کلیدی اهیمت دارند . چنانچه بتوانید با حذف جدول ها و تصاویر مطالب خود را در قسمت های بالاتری از صفحه قرار دهید شانس شما در موتورهای جست و جو بالا خواهد رفت و در ضمن در حین نمایش نتایج جست و جو بخشی از مطالب شما برای بازدید کننده نمایان خواهد شد و او می تواند بفهمد که آیا مقاله شما با موضوع مورد نظر او مرتبط است یا خیر .
چنانچه مقاله ای می نویسید و مایلید که مقاله شما در نتایج جست و جو قرار گیرد بهتر است آن را در یک صفحه مجزا قرار دهید و در در قسمت نام صفحه عنوان مقاله را بنویسید (PAGE TITLE)
لینک خود را در سایت هایی که قسمت ثبت لینک دارند حتما ثبت کنید ، بسیاری از وبسایتها و برخی وبلاگهای به صورت موضوعی و دایرکتوری و یا عمومی و .... لینک شما را رایگان درج می کنند . مهم نیست که وبلاگ یا وبسایت مذکور دارای مخاطب هست یا نه درج لینک سایت شما، یک لینک را به شمارهی لینک های شما نزد موتورجستجو اضافه می کند .
دایرکتوری ها یا همان وبسایتهایی که بصورت موضوعی لینکها را مجانی یا در ازاء مبلغ ناچیز ثبت می کند، مکان های مناسبی برای ثبت لینک وبلاگ شما هستند ، هرچند تاثیر چندانی در جذب مخاطب به سایت شما ندارند .
رتبه شما با بالا رفتن تعداد لینک های شما افزایش نمی یابد بلکه رتبه شما زمانی افزایش می یابد که تعداد نمایش سایت شما در نتایج جست و جو افزایش یابد و مخاطبان بر روی لینک شما در موتورهای جست و جو کلیک نمایند .
برای فهم بهتر یک مثال می زنم : شما مطلبی در سایت خود تحت عنوان " آموزش وب " دارید . چنانچه کسی در گوگل و ... این عنوان را جست و جو کند و سایت شما را مرتبط با این عنوان بیابد و بر روی آن کلیک کند سایت شما در جست و جوی این عنوان رتبه بالاتری خواهد داشت . البته اگر تعداد زیادی مخاطب از این طریق به سایت شما برسند .
از اینرو ممکن است شما مطلبی در مورد اس ام اس رایگان بنویسید و رتبه پائین تری در موتورهای جست و جو کسب کنید . و شاید علت این امر این باشد که مطلب شما جاذبه زیادی برای مخاطب نداشته باشد چون مخاطب شما گزیده ای از مطلب شما را در نتایج جست و جو مشاهده می کند .
توضیح اینکه این نکته دست شما را نبندد در نهایت لینک را می گیرید ، اما رتبه به شما تعلق نمی یابد .
این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید : " هر لینکی تاریخ مصرفی دارد " مثلا لینکی را که یک سال پیش سایت دیگری به شما داده است هیچ نقشی در بالا بردن رتبه شما ایفا نمی کند ، زیرا موتورهای جست و جو به مرور لینک های قدیمی را حذف می کنند .
بهتر است در سایت خود به مقالات و مطالب خود چند بار لینک بدهید ، برای مثال می توانید عناوین مقالات سایت خود را درج کنید و خلاصه مقاله را در صفحه ای دیگر و متن کامل آن را در یک صفحه مجزا قرار دهید و یا اینکه در همان صفحه ای که متن کامل مقاله را قرار می دهید به عنوان مقاله لینک همان صفحه را بدهید .
منبع : وبلاگ فناوری اطلاعات یزد
با تدوین و تلخیص
در شرایطی که میلیون ها سایت و وبلاگ در اینترنت بر سر تصاحب جایگاه بالاتر در بین نتایج جست و جوگرها رقابت و مبارزه می کنند ، کسب رتبه در موتورهای جست و جو کار سخت و دشواری است و کسانی در این میان توفیق به دست می آورند که بر نحوه عملکرد موتورهای جست و جو آگاه باشند و خود را با اصول مورد نظر جست و جو گرها سازگار کنند .
معیار گوگل برای این ارزیابی یا «رنکینگ»، لینک ها، اسم ها و اعتبار شما نزد دیگر صفحات اینترنت می باشد و بر اساس نمره یا رنک(RANK) مخاطبانتان و تعداد آنان، اهمیت شما را مشخص می کند. این ارزیابی ثابت نمی باشد، در واقع گوگل هر چند ماه یک بار در اینترنت جستجو (SURF) می کند و رنک صفحات را کم و زیاد می کند.
سایت ها و وبلاگ ها پیج رنک های مختلفی دارند. معتبرترین سایتهای اینترنتی اعم از گوگل، یاهو، بی بی سی، W3.ORG، نیویورک تایمز، MSN، بلاگر و چندین و چند سایت دولتی و غیر دولتی دیگر دارای نمره 9 یا 10 می باشند که دارنده بیشترین رنک پیج در اینترنت می باشند.
اینکه PAGE RANK به چه دردی می خورد !! ساده است ، رتبه بندی گوگل بر صورت میگیرد.
سوال این است ، پس از یک درخواست کلمه کلیدی از گوگل ، آدرس وب سایتها و صفحات دیگر چگونه نمایش داده می شود، جواب راهگشا است ، براساس PAGE RANK یا رتبه هر صفحه اینترنتی که شامل نتیجه جستجو می شود.
فرض کنید صفحهA دارای رنک2، صفحه B عدد 6 و C نمره 4 را داراست ، کلمه یزد در تمام صفحات بعنوان کلمه کلیدی لحاظ شده است
یک کاربر کلمه یزد را جستجو می کند در میان آدرس صفحات یافته شده صفحات A, B , C لحاظ می شود اما گوگل ابتدا B بعد صفحه C و در نهایت A را نمایش می دهد ، پس رنک گوگل در جستجو ها حرف اول را میزند.
با این تفاسیر به اهمیت این سیستم گوگل پی برده اید. شاید بپرسید که چگونه می توان به نمره یا رنک یک وبلاگ یا وب سایت پی برد؟ برای این مهم چندین راه وجود دارد
به عنوان اولین راه می توان به سایت های مخصوصی که از جانب گوگل اداره می شوند مراجعه کرد. به عنوان مثال می توان به سایت HTTP://WWW.PRCHECKER.INFO مراجعه کرد. با مراجعه به این سایت با وارد کردن اسم وبلاگ خود از امتیاز آن در گوگل آگاه می شوید.
راه دیگر نصب کردن نوار ابزار یا TOOLBAR گوگل می باشد، که برای دریافت این برنامه به سایت گوگل HTTP://WWW.TOOLBAR.GOOGLE.COM اینجا هم کلیک کنید
راه دیگر استفاده از نرم افزار PAGERANK-WEAVER می باشد. این نرم افزار به شما این قابلیت را می دهد که پیج رنک های رقیب هایتان را یک جا جمع بندی شده یا تحلیلی ببینید. به عنوان مثال شما یک کلمه کلیدی را در قسمت جستجوی این برنامه تایپ و کلیک می کنید.
کمی صبر می کنید، نرم افزار شروع به جستجو، تجزیه و تحلیل می کند. سپس به شما نتایجی را کارنامه وار می دهد. در آن ابتدا تعداد کل لینک های یافته شده و در ردیف های پایین تر تعداد تفکیکی آنها را بر حسب پیج رنک های مختلف نشان می دهد. مثلا می گوید 20 سایت با پیج رنک 6 به این کلمه یا سایت لینک داده اند.
همانطور که میدانید، سیستم رتبه بندی گوگل در دورههای زمانی خاصی مجددا سایتهای موجود را رتبهبندی میکند و سایتهای زیادی در این میان با کاهش رتبه مواجه میشوند. در این مقاله می خواهیم در مورد روشهای جلوگیری از کاهش رتبه و همچنین راه های کسب امتیاز صحبت کنیم.
یکی از بهترین مکانهائی که مشتریان میتوانند سایت شما را پیدا کنند موتورهای جستجو هستند. اما شما نباید فقط به این بسنده کنید. شما بایستی سعی نمائید لینک سایتتان را در سایتهای دیگران منتشر کنید.
به طور خلاصه می توان اینگونه بیان کرد: سعی کنید توسط دیگر وبلاگها یا وبسایتها به شما لینک داده شود اگر لینک شما یک سویه و ورودی باشد تنها دیگران به وبلاگتان لینک دهند رتبه شما افزایش می یابد .لینک دوسویه یعنی لینکها در هر دوطرف باشد که امتیاز کمتری دارد و اگر تنها لینک دیگر سایتها و وبلاگها را یک سویه بگذارید، به طور شدید نمره شما کم می شود .
نرم افزار رتبه بندی چنین محاسبه می کند که هر چقدر بیشتر به یک صفحه اینترنتی لینک داده شده باشد پس از اهمیت خاصی برخوردار است .
توجه داشته باشید که تلاش برای افزایش رتبه وبلاگ و سایتی بی محتوا یا کم محتوا کار بیهوده ایست ، آنچه بیش از همه در بالا بردن رتبه شما در موتورهای جست و جو نقش دارد میزان محتوای سایت شماست، پس تلاش خود را بیشتر بر روی محتوای خود متمرکز کنید و بدانید که اگر محتوای بهتری ارائه کنید از سوی دیگران مورد حمایت قرار خواهید گرفت.
نکته دیگر اینکه سعی کنید از سایتهائی که رتبه بالائی دارند برای اضافه کردن لینک استفاده کنید. فرستادن اخبار مربوط به سایت شما بههمراه لینک سایت به سایتهای خبری با رتبه بالا، یا حتی ارائه مقالات سایتتان در سایتهای با رتبه بالا میتواند تاثیر مناسبی در افزایش یا نگهداری رتبه سایت شما داشته باشد.
تا حد امکان سعی کنید از نام دامنه کوتاه استفاده نمائید. بسیاری از افراد در معرفی حضوری یک وب سایت ، نامهای کوتاهتر را به سادگی معرفی میکنند و شنوندگان هم آسانتر نامهای کوتاه را به خاطر میسپارند. این نکته را فراموش نکنید که راحتی نام اثر غیرمستقیم دارد
یک کارشناس SEO در وبلاگش آورده بود که سعی کنید در نام دامنه یاهمان آدرس اینترنتی وبلاگ و وب سایت خود از دو مقوله بهره ببرید اول، از کلمات معنادار لاتین بهره ببرید به خصوص کلمات کلیدی در گروهی گه نگارش می کنید؛ کلمات فارسی با حروف انگلیسی به شدت رتبه شما را کاهش می دهد، می توانید از دامینی مشابه دامین های مشهور با رنک بالا استفاده کنید .
سعی کنید نام سایت خودتان را بر روی خودکار یا اجناس تبلیغاتی دیگر منتشر کنید. به این ترتیب بازدیدکنندگان زیادی را به سایت خود اضافه خواهید نمود. این توصیه شاید بطور مستقیم باعث افزایش یا نگهداری رتبه سایت شما نشود اما بطور غیر مستقیم در معرفی سایت شما به موتورهای جستجو موثر خواهد بود.
ارائه کتابهای الکترونیکی یا مقالات مفید یا حتی ارائه محصولات نرمافزاری رایگان در سایت شما، کمک زیادی به افزایش بازدیدکنندگان و همچنین معرفی سایت شما در دیگر سایتها و در نتیجه افزایش رتبه شما خواهد داشت.
همیشه در معرفی سایتهای دیگران در سایتتان مراقب باشید. بسیاری از این نوع سایتها بعد از مدتی لینکشان را عوش میکنند یا اینکه بدلیل مشکلات فنی درست کار نمیکنند. سعی کنید مجموعه لینکهای سایت خودتان را مرتب بررسی نمائید و لینکها نادرست را حذف یا تصحیح نمائید. تعداد بیشتر لینکهای بدون استفاده در یک سایت باعث کاهش بیشر رتبه سایت در موتورهای جستجو خواهدشد.
هیچگاه از استفاده صحیح از کلمات کلید غافل نشوید. مرتب کلمات کلید سایت خود را بررسی کرده و در صورت نیاز کلمات آنرا تصحیح نمائید. به خاطر داشته باشید که این تغییرات بصورت افزایش باشد. تغییر یکباره کل کلمات کلید سایت میتواند تاثیر بسیار مخربی بر روی رتبه سایت شما در موتورهای جستجو داشتهباشد.
منبع : وبلاگ فناوری اطلاعات یزد - با تدوین و تلخیص
نرم افزار پیام رسان فارسی بالاخره توسط همراه اول عرضه شد
|
با استفاده از نرمافزار پیامرسان فارسی شما میتوانید پیامکهای فارسی با حجم حدود 200 کاراکتر را ارسال نمائید. این در حالی است که در حالت عادی و بدون استفاده از این نرم افزار، پیامک های فارسی با حجم بیش از 70 کاراکتر به چندین پیامک شکسته می شوند و این مساله هزینه مضاعفی را برای کاربر تحمیل می کند. بنابراین، استفاده از این نرم افزار نه تنها امکانات فارسی را برای ارسال پیامک های شما فراهم می سازد ، بلکه باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های شما خواهد شد. لازم به ذکر است که این نرم افزار امکان ارسال پیامک های فارسی در دو حالت فشرده و غیر فشرده را دارد. در حالت فشرده گوشی تلفن همراه گیرنده باید نرم افزار پیام رسان فارسی را داشته باشد تا پیامک دریافتی قابل خواندن باشد، ولی درحالت غیر فشرده، پیامک ارسالی بر روی گوشی هایی که این نرم افزار را ندارند نیز قابل خواندن می باشد. نحوه استفاده از این دو حالت در راهنمای نرم افزار آمده است. توصیه می شود قبل از استفاده از این نرم افزار راهنما را به دقت مطالعه نمائید. راهنمای کامل برنامه (نسخه جاوا)
تقریبا حدود هفتاد درصد گوشیهای مشترکان دارای این ویژگیها میباشند. با استفاده از نرمافزار پیامرسان میتوانید پیامکهای فارسی را با حجم حدود 200 کاراکتر ارسال کنید. پیامکهای ارسالی توسط این برنامه، توسط نرم افزار پیامرسان دیگری که بر روی تلفن همراه مقصد نصب شده است، قابل دریافت و مطالعه میباشد. توسط پیامرسان میتوان برای افرادی که این نرم افزار را ندارند، نیز پیامک فارسی ارسال کرد، که شرح داده خواهد شد. پیش از آغاز مطالعه این راهنما به این نکات توجه کنید: در این راهنما، «گزینه» به انتخابهایی در برنامه گفته میشود که از منوی اصلی یا منوهای پایین افتادنی (مانند شکلهای زیر) انتخاب شوند: همچنین منظور از «کلید» همان کلیدهایی است که بر روی صفحه کلید گوشی وجود دارند. کلیدهای «نرم راست» و «نرم چپ» نیز، دو کلید عملیاتی هستند که معمولا در بالای صفحه کلید و در دو گوشه سمت راست و چپ واقع هستند (بسته به نوع گوشی، محل و شکل آنها ممکن است متفاوت باشد). از طریق این کلیدها معمولا انتخاب، بازگشت، منو و دیگر عملیاتهای برنامه در اختیار شما قرار میگیرد. «دکمه» نیز به انتخابهایی گفته میشود که از طریق فشردن کلیدهای نرم راست و چپ انجام میپذیرد (مانند دکمههای «انتخاب»، «خروج» و «لغو» در شکلهای بالا). گزینهی «بازگشت» در کلیهی فهرستها به صفحه قبلی بازگشته و دکمهی «لغو» منوی درخواست شده را لغو میکند.
شرح منوی اصلی
بعد از اتمام آمادهسازی پیامک، برای ارسال آن، گزینهی «ارسال» را از منو انتخاب نمائید. در صفحهی ارسال شماره موبایل مقصد را وارد نمائید. سپس دکمه «ارسال» را بزنید. با این کار پیامک شما بصورت فشرده به مقصد ارسال خواهد شد. اگر گیرنده مورد نظر شما نرمافزار پیامرسان را نصب نکرده باشد، شما باز هم قادر خواهید بود که از طریق این برنامه، برای وی پیامک ارسال نمائید. برای این منظور کافی است که از منوی این صفحه گزینه «ارسال غیر فشرده» را انتخاب نمائید تا پیامک بصورت معمولی برای وی ارسال شود. ممکن است هنگام ارسال پیامک، گوشی از شما بپرسد که آیا به برنامه اجازه ارسال پیامک را میدهید؟ که شما باید به این پرسش جواب Yes بدهید تا پیغامتان ارسال شود. برای ارسال پیامک به چند نفر کافی شمارههای آنها را با درج «,» در بین هر دو شماره، در قسمت «ورود شماره» وارد نمایید. برای درج «,» در این بخش از کلید * یا # استفاده نمائید. در وارد کردن شماره گیرنده دقت نمائید که برنامه فقط به کاربران همراه اول سرویس میدهد. برای ارسال پیامک به کاربران غیر همراه اول از گزینه «ارسال غیرفشرده» استفاده نمائید. در این صورت پیامک ارسالی به آنها در نرمافزار استاندارد گوشیشان قابل مشاهده خواهد بود. همچنین اگر کاربر استفاده کننده از برنامه مشترک همراه اول نباشد، پیامک وی در مقصد قابل نمایش نخواهد بود. جعبههای پیام در پیام رسان چهار جعبه پیام داریم که پیامهای کاربران در آنها (بسته به نوعشان) نگهداری میشوند: «دریافتیها»، «ارسالیها»، «پیشنویسها» و «الگوها». پیامهای ارسالی و دریافتی در دو جعبه اول قرار میگیرند. پیامهای نوشته شده و فعلا ارسال نشده در جعبه مربوط به پیشنویسها ذخیره میشوند و پیامهای از قبل آماده شده نیز در الگوها نگهداری میشوند. در هر کدام از این جعبهها با انتخاب دکمه «انتخاب» میتوانید متن پیام را مشاهده کنید. با انتخاب این دکمه در دریافتیها/ارسالیها، علاوه بر مشاهده متن، فرستنده/گیرنده را نیز میتوانید مشاهده کنید. با دکمه «منو» نیز بسته به اینکه در کدام جعبه باشید، امکانات مختلفی در اختیار شما قرار میگیرد: تنظیمات توجه: در صورتی که جعبه پیامهای دریافتی شما پر باشد و پیامک جدیدی به شما برسد، به طور اتوماتیک قدیمیترین پیامک پاک شده و پیامک جدید جایگزین آن خواهد شد. (دانلود و دیدن گوشی هایی که این نرم افزار روی آنها تست شده در ادامه مطلب) |
هسته مجموعهای از ذرات باردار با بار مثبت میباشد که در یک حجم فوقالعاده کوچک تمرکز یافتهاند و با نیروی بسیار قوی و برد کوتاه (نیروی برهمکنش قوی هستهای) بههم مقید شدهاند که این مجموعه متراکم ، کل جرم اتم را در خود دارد و الکترونها درمدارهایی ، حول این نقطه چگال مرکزی در حال دوران هستند.خواص اساسی هسته بر دونوع است که عبارتند از :· خواص مستقل از زمان : خواصی هستند که وابسته به زمان نیستند. مانند جرم ، اندازه ، بار. · خواص وابسته به زمان : خواصی هستند که وابستگی به زمان دارند. مانند واپاشی پرتوزا و واکنشهای هستهای.هسته هر اتمی از پروتونها و نوترونها)یا نوکلئونها) تشکیل میشود. و این نوکلئونها از طریق برهمکنش قوی با یکدیگر پیوند دارند. ترکیب پروتونها و نوترونها در هر هسته معین بصورت A Z نشان داده می شود که در آن ، A = Z+N است ، N و Z به ترتیب تعداد نوترونها و تعداد پروتونها است. تعداد پروتونها در هسته ، تعیین کننده تعداد الکترونهای اتم و در نتیجه تعیین کننده ویژگیهای اتمی یا شیمیایی است. در نمایش A Z ، علامت Z را اغلب با نماد شیمیایی اتم جایگزین میکنند. پروتون ذرهای با بار الکتریکی مثبت است. این بار در مقایسه با بار الکترون مقداری مساوی و علامتی مخالف دارد. qp = -qe = -e جرم پروتون 1836 برابر جرم الکترون است.تعداد پروتونها تعیینکنندهی هویت شیمیایی اتم است. اهمیت این خاصیت به اندازهای است که نام خاص عدد اتمی را برای آن در نظر گرفتهاند.پروتون پاد ذرهای به نام پاد پروتون دارد. پاد پروتون را اوئن چمبرلین ، امیلیو سگره ، کلاید ویگاند و توماس یسپسیلانتیس در سال 1955 میلادی ، با استفاده از بواترون در آزمایشگاه تابش برکلی ، کشف کردند. پس از مدت زمان کوتاهی ، پاد نوترون نیز با استفاده از همین بواترون کشف شد.نوترون ذرهای است که ساختارش شباهتهای فراوانی به ساختار پروتون دارد و همچنین به لحاظ جرمی مشابه پروتون است. اما به لحاظ بار الکتریکی خنثی است. در واقع کشف نوترونها به این صورت بوده که چون اتمها از نظر الکتریکی خنثی هستند، تعداد الکترونها و پروتونها در هر اتم بایستی برابر باشند ولی برای توجیه جرم کل اتمها ، ارنست رادرفورد در 1920 وجود ذراتی بدون بار را در هسته اتم مسلم دانست. چون این ذرات بدون بارند، تشخیص و تعیین خواص آنها مشکل است.نوترون را از این نظر که درون هسته تا زمان نامحدودی بدون تغییر باقی میماند، معمولاً پایدار میدانند. اما نوترون در شرایط خاصی میتواند به خود واپاشیده شود و به یک پروتون و یک الکترون تجزیه شود.نوترونها را در هسته همه اتمها، به استثنای ایزوتوپ هیدروژن ـ ۱ ، میتوان یافت. ایزوتوپها هستههایی هستند که تعداد پروتونهای آنها باهم برابر ، ولی تعداد نوترونهایشان باهم متفاوت
ذرات بنیادی یا ذرات ریز اتمی، ذراتیاند که اندازههایی کوچکتر از اتم دارند. تعداد ذرات بنیادی شناخته شده در سال 1940 از شمار انگشتان یک دست تجاوز نمیکرد : پروتونها، نوترونها، الکترونها، نوترینوها و پوزیترونها. ثابت شده تمامی مواد از مولکولها ، مولکولها هم از اتمها ، اتمها از هستهها و الکترونها و هستهها از پروتونها و نوترونها تشکیل شدهاند. در واقع سه ذره اول، یعنی پروتونها، نوترونها و الکترونها را به عنوان خشتهایی اصلی میشناختند که اتمها از آنها ساخته شدهاند.نوترینوها و پوزیترونها هم ذراتی کم و بیش عجیب به حساب میآمدند که در خارج از جو زمین کشف شده بودند و نقش و منشأ چندان معلومی نداشتند.طی دو دهه بعدی، دیدگاه دانشمندان نسبت به ماده دگرگون شد. با شکافت و گداخت هستهای تعداد ذرات بنیادی شناخته شده افزایش یافت.در پایان دهه 1950، تعداد ذرات بنیادی کشف شده به قدری زیاد بود که بعضی از فیزیکدانان فهرست آنها را «باغوحش ذرات» نامیدند.در سال 1964، برخی از فیزیکدانان راهی را برای خروج از باغوحش ذرات پیشنهاد کردند. نظر آنها این بود که تعداد ذرات بنیادی خیلی کم است و ذرات ریز اتمی دیگری که کشف شدهاند از ترکیبهای مختلف همین ذرات واقعاً بنیادی پدید میآیند. آنها ذرات بنیادی واقعی را کوارکها و لپتونها نامیدند.در این مبحث، تنها سه ذره اول و از همه مهمتر را توضیح میدهیم. پروتونها و نوترونها که هسته اتمها را تشکیل میدهند و الکترونها که در مدارهایی به دور این هستهها در گردشاند.لازم است بدانید که هر ذره ریز اتمی(و در واقع همه ذرات) را میتوان از لحاظ بار الکتریکی با یکی از سه حالت مثبت، منفی یا خنثی یافت. همه ذرات ریز اتمی خاصیتی به نام اسپین دارند، یعنی مشابه سیاراتی مثل زمین به دور محورشان در چرخشاند. در حالت کلی، اسپین هر ذره ریز اتمی میتواند در جهت ساعتگرد یا پادساعتگرد باشد.